lördag 8 juli 2017

Kari Qviberg: Jag kallar mig för hantverkare...

Hänt Extra 49/2004

Det finns folk som kan nästan allt. Som till exempel Kari Qviberg som är skräddare, designer, inredare och konstnär – allt i ett - men som kallar sig hantverkare, för att hon gör allt själv.

– Jag bestämde mig tidigt för att bli min egen, säger hon, där hon sitter på sin soliga terrass på femte våningen i ett vackert hus vid Guadalminas golfbana på Costa del Sol i Spanien. Här, i en smakfullt inredd våning med två generöst tilltagna terrasser, njuter hon sitt otium sedan några år med maken Staffan Elensky. Tio minuters bilväg bort bor dottern Anette som är designer med egen butik i Marbella Club, gift med filmhjälten Dolph Lundgren och mamma till lilla Ida. Karis son Lole är discjockey med eget diskotek hemma i Sverige.

– Vi har ett 30-tal golfbanor inom räckhåll, konstaterar Staffan. Men varken han eller Kari spelar golf. Det är både tråkigt och dyrt, tycker de. Att bli medlem i en klubb på Solkusten kostar mellan en halv och två miljoner kronor. Att bo vid en golfbana är enda chansen till vackert boende om man inte har villa med egen tomt.
– Att bo naturnära i orört landskap i Spanien är detsamma som att bo på en sophög, säger Staffan. Om ingen äger marken, så är det heller ingen som sköter om den.

Kari är mest känd som designer. Hon började som skräddare på NK:s franska damskrädderi och sydde såväl fest- som vardagskläder åt 60-talets societet med prinsessan Sibylla i spetsen.

Så småningom startade hon PQ Fashion med lillasyster Grete Philipsson och designade exklusiva damkläder till bland andra drottning Silvia.

Hon har sytt drottningens garderob till statsbesök och högtider likaväl som hon har sytt nobelklänningar, fröken Sverige-klänningar och kläder till flera stora teateruppsättningar. Så småningom sadlade hon om och började sy gardiner. 

– Jag gjorde en gardinuppsättning i taft i Sköna söndag. Efter det fanns det inte en meter taft att få tag på i hela Sverige på flera månader. Jag uppmanade folk att använda kirschstänger och fick ett långt tackbrev från fabrikören. Han gjorde fina affärer tack vare mig.

Till slut sade kroppen ifrån. En utbytt höftledskula, tre diskbråcksoperationer och en stelopererad nacke slutade med att Kari blev förtidspensionär. Sedan dess målar hon tavlor.

– Det var omöjligt för mig att fortsätta, så jag sålde företaget. Men man kan inte bara sitta och deppa. Jag tog tag i situationen och började måla för att glömma mina smärtor.

Grete hade ett ställe här nere och dessutom flyttade Anette hit med sin familj. Då började vi fundera på om inte också vi borde ha en plats i solen. Vi hyrde en lägenhet och prövade på att bo här några veckor. Ett halvår senare flyttade vi hit. Staffan pendlade de första åren, men nu bor vi här under vinterhalvåret.

Somrarna tillbringar vi på vårt torp i Vingåker. Där drar man på sig gummistövlarna och går rakt ut i skogen som är fin och ren. Här är vårt liv till 80 procent våra vänner. Det är viktigt för oss att ha roligt.
Monica Antonsson

Hänt Extra 49/2004

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar